måndag 18 maj 2020

Blå hemsydd

Äntligen har jag kommit igång med att sy igen!
Jag rotade fram kjolmönstret jag konstruerade själv när jag gick en mönsterkonstruktionskurs i Lund för  några år sen och ett köpt klänningsmönster för överdelen och justerade det lite och körde på med ett tyg i bomullsstretch som legat och väntat i över fem år. Och jag blev så sabla nöjd!
Vad mycket lättare det var att sy när jag har ett mönster som passar, istället för att göra som jag brukade innan: klippa efter ett annat plagg, men alldeles för stort och sen nåla, sy och klippa tills det passar. Visserligen krävdes det lite pill för att få det här helt rätt också, men nu har jag ju det till nästa. Dagen efter jag gjort klart denna gick jag dessutom en sorts kurs i en tygaffär i stan för att lära mig göra fler justeringar enklare, så det är fler klänningar på gång!
Jag sydde två bälten: ett i samma tyg med handsydd rosett, och ett av mörkblå resår med ett spänne jag hade. Blev lite flygvärdinnelook med det mörkblå, kan jag tycka, men ganska fint ändå.



Inga kommentarer: