onsdag 15 februari 2023

Ny version av den improviserade med bar rygg

För nån vecka sen bestämde jag enväldigt att jag skulle skaffa ett litet sybord och ställa i matsalen så att jag alltid kan ha symaskinen framme – vi hade ändå kvar vårt gamla matbord i ett hörn ända sen i somras, och då bestämde jag bara att ett mindre skrivbord inte kan störa nån när vi stått ut med det så länge. :) Och då tog jag fram lite tyger som legat och väntat, bland annat detta, som visst legat ända sen 2011! Det är ett IKEA-tyg och det var tryckt på sidan att det är designat av Maria Vinka 2011. Jag köpte det egentligen för att klä om en hög pappersgolvlampa, men det blev aldrig av, och nu blev jag inspirerad att göra en klänning av det istället, fast det är ett möbeltyg som är rätt stelt. Det matchade så sjukt bra med våra matbordsstolar, som är just i gult, orange, rosa och rött, men det skulle inte slösas på att bli en duk.

Testade ett par olika varianter på framsidan, men kom fram till att det skulle funka bra i samma modell som denna som jag improviserade ihop för knappt två år sen, så det fick bli så. Jag har ju inget mönster till den, men jag fick ihop det bra igen, tycker jag! Kanske att jag ser lite bred ut rakt framifrån och från sidan, men jag kan nog sy fast mittvecket så att det hjälper lite. Men det är nog okej ändå när jag inte står blickstilla.
Väldigt nöjd med hur jag lyckades med mönsterpassningen. Och den fick en liten slits för att tyget inte var så brett. Och en ficka! Kom på när jag var nästan klar att jag ju inte kan gnälla på att kläder jag köper inte har fickor om jag inte ens syr det själv, men det fick räcka med en, för jag vet egentligen inte riktigt hur man gör – jag gjorde en liten miss, men det syns inte, så det duger som ett första försök.








Sommar i sovrummet!

Inga kommentarer: